ROSLAGENS SJÖFARTSMUSEUM

 

Föremål i museet - Oljemålning av Harald Lindberg

ROSLAGENS

SJÖFARTSMUSEUM

 

Föremål i museet - Oljemålning av Harald Lindberg.


Detalj: Bogserbåt Viking.
Detalj: Bogserbåt Mars.
Harald Lindberg.
Detalj: Roddare.
Oljemålning: Furusunds slip på Högmarsö.

Transportbolagets (TB) varv för egna fartyg och pråmar. Oljemålning av Harald Lindberg. I förgrunden bogserbåten Mars (byggd 1899, skrotad 1957). Där bakom troligen TB bogserbåt Viking (byggd 1923, skrotad 1968). Vid mitten av 1940-talet var Johan Arvid Ljungström "Svarta Rudolf” från Grisslehamn befälhavare på Viking.

Rospiggen 1972, "Furusunds slip på Högmarsö" av Marika Andrée.
Rospiggen 2020, "S/S Finlandias haveri var ett av de mest dramatiska 1966" av Lars Nylén.
Rospiggen 1986, "Varvs- och rederirörelsen på Högmarsö i Roslagen" av Carl Ekmark och Alex Elfving.
Oljemålningen i Maskinsalen.
Furusunds Slip- och Varfs aktiebolag bildades år 1876. Byggmästare och verkställande direktör var Jonas Petter Elfving. Varvet togs över av Transportbolaget 1920.

Tavlan erhöll sjökaptenen Lars Franzén, chef för rederiverksamheten vid Kilhbergs Rederiet, i samband med att företaget köpte Transportbolaget (TB) och därmed varvet.

Lars Franzén var engagerad i bärgningen av S/S Finlandia utanför Singö, se Rospiggen 2020.
Varvet finns beskrivet av Marika Andrée i Rospiggen 1972.
Rederirörelsen som med tiden kopplades till varvet finns beskriven av Carl Ekmark i Rospiggen 1986.
Skeppsbyggeri i Roslagen

Generellt sett kan man säga, att i varenda vik i Roslagen där ett skepp eller en skuta kunde byggas, så skedde det också.

Det var nybyggnationer, ombyggnationer och reparationer. I Hargshamn fanns i slutet på 1500-talet ett av Kronans varv för örlogsfartyg.

De tre största segelfartygen som byggdes i Roslagen var barkskeppet Agda av Edsvik (1872/74), barken Amalia (Studsbo-skeppet) 1872 och barkskeppet Örskär (1873-75) på Gräsö. De största roslagsseglarna var secondhadtonnage.

År 1902 byggdes på Norrfjälls ägor, söder om Trästabron, träskrovet till ångbåten Norrfjell (1902-1911).   

Vid järnbruket i Herräng fanns viss varvsverksamhet för att underhålla företagets bogserbåtar och pråmar, likaså i Grisslehamn. I Öregrund fanns varvsverksamhet som servade fyr- och lotsväsendet.

© Roslagens Sjöfartsminnesförening 2022