ROSLAGENS SJÖFARTSMUSEUM

 

Föremål i museet - Skötbåten Piggvaren

ROSLAGENS

SJÖFARTSMUSEUM

 

Föremål i museet - Skötbåten Piggvaren



Piggvaren i Båthuset
Skötbåten Piggvaren

Skötbåt av Singötyp, 6,6 x 1,8 m. 2 master, 16 kvm. sprisegel i linne. Byggd 1895 på Singö av Olof Pettersson.

Deltagit i Postrodden med nr. 9. Totalsegrare 1983, 1985, 1986, 1987, 1994, 1997 och 2000 som herrote. (7 ggr.). Vann även 1979 som damrote. Piggvaren har deltagit i Postrodden över Ålands hav totalt 23 gånger och är den båt som har flest förstaplaceringar som herrote.


Om Piggvarens första år vet vi inte så mycket. Hon byggdes 1895 av den kände båtbyggaren Olof Pettersson på Singö. Som så många andra skötbåtar fick hon aktern omgjord när utombordsmotorerna började bli vanliga längs Roslagskusten.


På 1950-talet fanns hon hos hemmansägaren Manne Mattsson på Västergården på Fogdö som använde båten i ålfisket med ryssjor. Båten såldes sedan till Rolf Hermansson i Grisslehamn som började använda båten i Postrodden redan vid den första rodden 1974. Båten återställdes nu med snipakter. På 1990-talet hamnade båten hos Alf Söderholm på Singö och fortsatte i Postrodden fram till år 2000.


När Båthuset på museet stod färdigt 2002 deponerades båten där som utställningsbåt, av Alf Söderholm och Gunnar Eriksson, och med hjälp av ett stipendium från Roslagens Sparbanks Stiftelser år 2005 kunde föreningen köpa båten.


Piggvaren är den mest framgångsrika båt som deltagit i Postrodden. 7 gånger har hon varit totalsegrare, dessutom andraplacerad sex gånger och tredjeplacerad fyra gånger samt bästa dambåt en gång. Total har båten genomfört 23 Postroddar. 1999 slutade dock rodden illa. Utanför Loskäret fick man en kastvind med fastsatta skot. Båten tippade till och tog in mycket vatten. Man började omedelbart ösa, men utan att lösgöra skoten, så när nästa kastvind kom och båten tippade till igen gjorde vattnet ombord att den inte orkade resa sig utan slog runt. Besättning räddades snabbt av några åskådarbåtar och senare på dagen bogserades båten, med kölen i luften, in till Grisslehamn. Besättningen var dock revanschlysten och året efter blev man totalsegrare.


Båtbyggaren Olof Pettersson på Skållholmen.

Skötbåtarna från Singö var avsedda för skärgårdsbornas behov och just för strömmingsfisket. Eftersom nästan alla båtar från 1870-talet och framöver tillverkats av samma båtmästare Olof Pettersson, såg de väldigt lika ut.

Olof Pettersson var född på Singö och var förutom båtbyggare och fiskare även byskomakare, sadelmakare och bysmed. Från 1870 och ett halvt sekel framåt byggdes i stort sett alla båtar på ön av Olof Pettersson. Han byggde enbart på beställning och var under byggtiden ofta inneboende hos beställaren. Kunden fick hålla med material och bistå med en träkunnig hantlangare. För det mesta påbörjades arbetet på måndagsmorgonen och på lördagskvällen stod båten färdig.

© Roslagens Sjöfartsminnesförening 2022