30 år sedan Estoniakatastrofen

30 år sedan Estoniakatastrofen

Estonia - evigt ljus.

Verket består av två element: Ett körverk av kompositören Jaakko Mäntyrärvi framfört av gosskören Cantores Minores, och en interaktiv del där publiken runt Östersjön får möjlighet att på sin telefon skriva en egen hälsning.

Meddelandena förvandlas till ljuspunkter som rullar iväg genom landskapet och samlas ovanför platsen där Estonias vrak vilar. Där formar de en virtuell skulptur av ljus som växer allt eftersom fler meddelanden skickas.

Så här gör du för att medverka:

• Skanna QR-koden.

• Ladda ner appen (Promenad), den är gratis och det krävs ingen inloggning.

• Ställ dig vid en öppen plats, gärna utomhus där du kan se horisonten. Ta på dig hörlurar och klicka igång Estonia – evigt ljus.

• Du kommer att höra gosskören Cantores Minores framföra ett körverk av kompositören Jaakko Mäntyjärvi. I texten ingår delar av nyhetstelegram som gick ut i Yles nyhetssändningar på latin efter katastrofen. Rösterna rör sig runt omkring dig, stämningen är högtidlig.

• När sången närmar sig sitt slut, öppnas telefonens kamera och du kan se landskapet omkring dig. Du får nu möjlighet att skriva en hälsning till Estonias minne. Ingen annan kan läsa vad du skrivit, utan meddelandet förvandlas till en ljuspunkt som studsar iväg genom landskapet och vidare ut över Östersjön, för att bli en del av en virtuell skulptur ovanför Estonias viloplats.
Obs! QR-koden börjar fungera först den 23 september.

Verket kommer att finnas kvar i ett års tid. Du kan fortsätta bygga på ljusmonumentet kontinuerligt också efter 30-årsminnesdagen den 28 september.

Kompositör:
Jaakko Mäntyjärvi.
Sång: Cantores Minores under ledning av Hannu Norjanen.
Solister: Andrew Lahti-Nuuttila, Topias Maijala, Nooa Maijala.
Övriga korister: Ukko Ahonen, Ramses Habermann, Otso Hakala, Elias Hakanen, Paavo Halonen, Joel Holkko, Paavo Jaakkola, Jalo Juvonen, Vilho Kajander, Onni Kajanne, Topias Kanto, Elmo Kerttula, Jami Kerttula, Nooa Koskela, Juho Koskelo, Kristian Koskenvirta, Otto Kotovirta, Nirmal Krishnan, Anton Lehtovuori, Tapio Lintola, Jaakko Mero, Henri Moseri, Rafu Niemi, Lauri Nikkilä, Matvei Palola, Joonatan Pylkkönen, Wäinö Pylkkönen, Julius Relas, Väinö Repo, Ville Sarjovaara, Kaius Stenbäck.
Musikproducent: Teppo Lampela.

Svenska Yles arbetsgrupp

Inspelningstekniker:
Niko Ingman och Matti Littunen.
Ljuddesign: Niko Ingman.
Projektledare: Jessica Edén.
Produktionskoordinatorer: Barbro Ahlstedt och Anna-Maija Kalén.
Ansvarig producent: Marina Meinander.
Ansvarig utgivare: Johanna-Törn-Mangs.

DVA Creative Technology Studios arbetsgrupp

Creative Director:
Bo Gustafsson.
Producent: Johan Anstérus.
Creative Technologist: Markus Wård.
Visual artist: Maurice Carlberg.
Visual artist: Lykke Lundin.