Genomförda aktiviteter 2011

Genomförda aktiviteter 2011

Årsmöte 2011.

Årsmötet hölls den 18 mars på Väddö Folkhögskola. Alla ledamöter som stod för omval valdes om. Karl Gustav Pettersson avgick efter många år ur valberedningen och ersattes av Ann Alfredsson. Annalena Österman, som går i pension under våren, tilldelades föreningens förtjänstmedalj. Josefine Rigelius tilldelades föreningens förtjänstdiplom och Björn Lindström tilldelades Dagny & Carl Botvidssons författarstipendium. Kvällens föredrag hölls av Robert Aschberg, styrelseledamot i Svenska Sjöräddningssällskapet. Han talade om sällskapets verksamhet. Lars Holmströms trio svarade för välkomstmusiken.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Studiecirkel.

Söndagen den 3 april startade en studiecirkel om Roslagens sjöfartshistoria, Roslagens Sjöfartsmuseum och Roslagens Sjöfartsminnesförening. Femton deltagare hade anmält sig till studiecirkeln som fortsatte under våren och hösten.

På påskdagen hade vi en vårrustningsdag. Museet städades och gjordes iordning efter vintern, lampor byttes, nya museiflaggor sattes upp utanför museet och vid vägen.
Solhemsförrådet.

Den 26 april var Per Ringhagen och Håkan Lundén i Solhemsförrådet för att kontrollera skicket på skötbåten Ingeborg som föreningen övertagit från Sjöhistoriska museet i Stockholm. Båten är byggd 1977 av legendariske båtbyggaren Einar Jansson i Massum.

Lördagen den 30 april genomfördes ett traditionsenligt, kyligt, Valborgsmässofirande. Vårtalet hölls av Bengt Ericsson och "Kör för Alla" underhöll. I kylan var det också en strykande åtgång på korv och kaffe.
Roslagens Sjöfartsminnesförening

Tisdagen den 31 maj var sista arbetsdagen före pension för vår museivärd Anna-Lena Österman. Dagen firades med en lunch på "M/S Linné" tillsammans med de från styrelsen som kunde komma loss en vardag.

På Kristi Himmelfärdsdag, den 2 juni kl. 08.00 firades det traditionsenligt friluftsgudstjänst - gökotta på Kaplansbacken. Arrangemanget är ett samarbete med Väddö-Björkö-Arholma församling. Även "Kör för Alla" under ledning av Åke Pettersson deltog.

Cirka 3-400 personer hade tagit sig upp till Kaplansbacken för att fira Nationaldagen. Dagens tal hölls av radioprofilen Carolina Norén och från scenen underhöll Roine Jansson med trio. Arrangemanget var som vanligt ett samarbete mellan SPF Skutan, Väddöbygden Ideell Förening och Sjöfartsminnesföreningen.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Teater.

Närmare 250 personer kom till Kaplansbacken den 11:e och 12:e juni för att se Jörgen Toressons sånglustspel "Trubbel i Trästa". Trots hotande moln höll sig regnet borta under bägge föreställningarna.

Lördagen den 18 juni gick årets Postrodd med start i Grisslehamn. Det blev en mödosam tur med dålig vind och därmed mycket rodd. Totalsegrare blev Singöbåten Kappas medan åländska Kristina blev bästa damrote och Väddöbåten Inger af Massum bästa mixrote. Snabbast över havet var Doris af Gräsö.

Hela resultatlistan hittar Du här.
Gästbryggan.

Måndagen den 12 juli hade vi dykare på plats vid bryggan för att byta den södra kättingen som gått av. Efter nära en timmes letande lyckades han hitta bojstenen och kunde sätta dit den nya kättingen. detta var en nödvändighet för att Helmi skulle kunna lägga till på Beckbyxans Dag.

Lördagen den 16 juni firades Beckbyxans dag för 27:e gången. Det blev en fantastisk dag med många hantverkare på tunet, flera barnaktiviteter, provapårodd vid föreningens brygga. Från scenen underhöll Birger Björnerstedt. Många veteranfordon hade kommit och vid entrén stod både bilar och motorcyklar på rad. Även antalet besökare var större än på många år.

Beckhusbygget fortskred under sommaren och i slutet av juli hade takteglet kommit upp på kanalsidan.

Fredagen den 29 juli hade föreningen ett informations- och försäljningsstånd i Elmsta Park i samband med Elmsta-Natta. Förutom själva försäljningsbordet var Pythagorasmotorn på plats liksom postroddsbåten Inger af Massum. Liksom förra året hade vi en barnaktivitet som sköttes av Josefine Rigelius. Bertil Aurell och Sture Götesson såg till att motorn startades med jämna mellanrum, Håkan Lundén pratade postrodd och Susanne Olsson hade fullt upp med att ge information till intresserade besökare.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Taube afton.

Den 12 augusti besöktes museet av Michael Blum, Jörgen Toresson och Benny Johansson som framförde sitt program "När Evert Taube blev Rospigg" i Båthuset. Publiken strömmade till och allt som gick att sitta på fick användas för att alla skulle få plats.

I mitten av augusti var det dags att börja sätta upp ytterpanelen på Beckhuset.
Blidö - Almogebåtstävling.

Söndagen den 21 augusti deltog föreningens sköt-båt Inger af Massum i Blidö Allmogebåtstävling. Med besättningen Håkan Lundén, Bo Buhre och Stella Lundén blev man snabbaste roddbåt, tidstrognaste rote och totalsegrare.
Roslagens Sjöfartsminnesförening - Helmi.

Söndagen den 28 augusti var större delen av styrelsen ute på en seglats med sandkilen Helmi. Turen startade vid Västernäs på Rådmansö och gick ut Norrpada skärgård öster om Vidinge.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Kulturnämnden.

Den 13 september kom kulturnämnden på Norrtälje kommun på besök till museet och vi fick möjlighet att berätta om vår verksamhet dels på Kaplansbacken men även om Postrodden.
Stockholm - Stadsmuseum.

Föreningens studiecirkel kom igång igen efter sommaruppehållet och tisdagen den 1 november gjordes ett studiebesök på Stockholms Stadsmuseum.

Beckhusbygget fortsatte under hösten och innan snön kom var panelen färdigspikad och fönstren i verkstadsdelen hade kommit på plats.

När det yttre av Beckhuset var på plats började inomhusarbetet. I början av december var väggarna isolerade.

Torsdagen den 22 december var det dags att isolera taket. Detta gjordes genom att isoleringen sprutades upp på plats.