Genomförda aktiviteter 2009

Genomförda aktiviteter 2009

Grisslehamn - Lidströmms kummel.

Under januari, februari och mars har Sture Götesson och Bertil Aurell byggt det minnesmärke som sedan avtäcktes i Grisslehamn den 20 mars.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Temakväll.

Torsdagen den 5 mars gästades museet av Sture Wärlinder som höll ett fördrag om Finska kriget 1808-1809.
Grisslehamn - Lidströmms kummel.

Fredagen den 20 mars invigdes "Lidströmms kummel" i Grisslehamn. Kummlet är ett minnesmärke över "Den stora ismarschen och försvaret av Grisslehamn i mars 1809. Vid invigningen deltog bl.a. General Anders Lindström, Överstelöjtnant Carl von Döbeln, Ålands landshövding Peter Lindbäck, Professor Hans Albin Larsson, Ärkebiskop Anders Wejryd, fanvakt från Ledningsregementet i Enköping, fanvakt från HMS Sundsvall, Föreningen Upplands regemente 1808, Hemvärnets Musikkår i Uppsala, Postroddare samt representanter för Norrtälje och Eckerö kommuner och Grisslehamns Intresseförening. Invigningen besöktes av ca 500 åskådare.
Grisslehamn - Lidströmms kummel.

Vid invigningen av Lidströmms kummel deltog även flottans korvett HMS Sundsvall, Kustbevakningsfartyget KBV 289 samt Eckerölinjens M/S Eckerö.
Årsmöte 2009.

Årsmötet hölls traditionsenligt på Väddö Folkhögskola fredagen den 20 mars. Årsmötet startade med att Carl von Döbeln, Erland Ros (för dagen utklädd till generalen Georg Carl von Döbeln och Bertil Wååg berättade vidare kring händelserna under Finska kriget 1808-1809. Vid årsmötet blev Sture Götesson utnämnd till Beckbyxa i landvakten, Åke Pettersson fick Hembygdsförbundets nål och Bertil Wååg tilldelades Dagny och Carl Botvidssons Stipendium.

Lördagen den 24 april hade vi årets första vårrustningsdag. Museet städades, trädgårdsmöblerna togs ut och flera andra saker togs fram ur vinterförråden.

Torsdagen den 30 april sjöngs våren in med brasa, kör-sång, vårtal och korvgrillning. Som vanligt hade mycket folk tagit sig upp till Kaplansbacken och fick även höra vårtalet av Ulrika Karlhager.

Lördagen den 16 maj genomfördes den andra vårrustningsdagen. Museet och Skeppargården städades, nya utrymningsvägsskyltar sattes upp etc. Utomhus byggdes en ny stenmur runt vedboden.

På Kristi Himmelfärdsdag, den 21 maj, ordnade Svenska kyrkan en Gökotta på Kaplansbacken. Närmare 90 personer hade kommit för att lyssna på kyrkoherde Lars-Åke Johansson och "Kör för alla" i ett härligt försommarväder.

Trots en kall nordlig vind hade 2-300 personer tagit sig upp till Kaplansbacken lördagen den 6 juni för att fira Nationaldagen. Dagens talare var pensionerade generalen Johan Kihl. Från scenen underhöll delar av Grisslehamns Orkesterförening och Lars Holmströms Trio samt Elmstaskolans flickkör. Firandet var som vanligt ett samarbete mellan SPF Skutan, Väddöbygden Ideell Förening och Roslagens Sjöfartsminnesförening.
Grisslehamn - Lidströmms kummel.

Tisdagen den 9 juni flyttade Bertil Aurell och Sture Götesson med hjälp av Ola Holm Lidströmms kummel till rätt plats. Anledningen till att den inte ställdes rätt vid invigningen den 20 mars var att det var omöjligt att göra de nödvändiga underarbetena p.g.a. snösmältningen.

Årets Postrodd genomfördes lördagen den 13 juni. Före start föll regnet över Grisslehamn, men regnet upphörde lagom till minnestalen och kransnedläggelsen, för året två kransar, en vid Lidströmms kummel och en vid Postroddsmonumentet. Väl ute på havet möttes båtarna av dyning, dis och avsaknad av vind. Efter cirka fyra timmars rodd kom en front med vind och regn som gjorde att båtarna fick bättre fart och årets tider var i snitt en knapp timme bättre än fjolårets. Totalsegrare blev Sjuström III af Slite. Snabbaste rote blev som vanligt Bullerskärs-Malin. Bästa damrote åländska postens Kristina och bästa mixrote Skälholms-Maja.

Klicka har för hela resultatlistan
Singö - Hantverksdag.

Lördagen den 5 juli hade föreningen ett försäljnings- och informationsbord i samband med Singö Hantverksdag i Singö Söderby. Ansvarig från föreningen var Klas Hedhammar.

Lördagen den 18 juli firades Beckbyxans Dag för 25:e gången vid Sjöfartsmuseet. Dagen bjöd på en av sommarens varmaste dagar och uppskattningsvis hade 6 -700 personer sökt sig upp till Kaplansbacken. Nytt för året var att sandkilen Helmi hade fått sällskap vid bryggan av två snabbgående katamaraner. För övrigt fylldes tunet av hantverkare, allmogebåtar, maritim litteratur m.m. Från scenen underhöll den åländska duon Kim och Marianne.

Under Elmsta-Natta, den 31 juli, hade föreningen ett informationsstånd i Elmsta Park. Förutom själva informationsbordet, som sköttes av Klas Hedhammar, Susanne Olsson och Josefine Rigelius, var Bertil Aurell och Sture Götesson på plats med vår Pythagorasmotor som tuffade igång med jämna mellanrum. På plats fanns även Håkan Lundén med postrotebåten Inger af Massum.
Roslagens Sjöfartsmuseum uthyrt.

Lördagen den 1 augusti hade Josefine Öhman och Kenneth Helmersson sin bröllopsfest i Båthuset.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Teater.

Under två helger i augusti spelade Teater Da Vinci Jörgen Toressons lustspel "Trubbel i Trästa" på Kaplansbacken. Totalt blev det fyra föreställningar som tillsammans besöktes av närmare 900 personer.
Stockholm - "Rofylld helg".

Helgen 19-20 september deltog föreningen i Statens Sjöhistoriska museums evenemang "Rofylld helg" med uppvisning av roddbåtar från förr fram till idag. Föreningen hade ett informationstält och anordnade dessutom "prova på rodd" i Djurgårdsbrunnsviken med postrotebåten Inger af Massum. Ansvarig från föreningens sida var Cathrin Andersson som till sin hjälp hade Anders och Simone Öhman på lördagen samt Håkan Lundén på söndagen.
Älmsta - Elmsta-Jula.

Lördagen den 12 december hade föreningen ett försäljningsbord i samband med Elmsta-Jula i Elmsta Park. Ansvarig från föreningens sida var Klas Hedhammar som till sin hjälp hade Susanne Olsson, Josefine Rigelius och Håkan Lundén.