Genomförda aktiviteter 2008

Genomförda aktiviteter 2008

Årsmöte 2008.

Årsmötet hölls den 14 mars på Väddö Folkhögskola. Anna Rendahl valdes som ny ordinarie ledamot av styrelsen och Per Ringhagen valdes som ny suppleant. Klas Hedhammar tilldelades föreningens förtjänstmedalj och Susanne Olsson, Torbjörn Armandsson och Annica Norström tilldelades föreningens förtjänstdiplom. Kvällens föredrag hölls av tidigare kocken och "hökar'n" Stig Elenius och Trio Grande svarade för musikunderhållningen.

Lördagen den 26 april var det årets första vårrustningsdag på museet. Trädgårdsmöblerna plockades fram efter vintern. Det städades och putsades i museet. Målning och tjärning bättrades på etc.

Valborgsmässoafton firades traditionsenlig valborgsmässofest med brasa, körsång, vårtal och förtäring. Vårtalet i det vackra vädret hölls av Jean Luc Martin.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Brandutbildning.

Den 2 maj var Räddningstjänsten i Norrtälje på museet och hade brandutbildning med personalen som skall jobba som museivärdar under sommaren.

Årets andra vårrustningsdag genomfördes lördagen den 17 maj. Tyvärr var vädrets makter inte på vår sida, så det fick i första hand bli inomhusaktiviteter. Skeppargården och museet städades inför säsongen. Dessutom gjordes AV-hörnan i Hörsalen om. Trotts regnet kom dessutom skylten vid gästbryggan upp.
Roslagens Sjöfartsmuseum - MC-Snöflingan.

Söndagen den 29 maj hade museet besök av MC-klubben Snöflingan ifrån Norrtälje. Här har dom parkerat sina motorcyklar på museets parkeringsplats.
Kaplansbacken - Nationaldag.

Fredagen den 6 juni firades Sveriges Nationaldag på Kaplansbacken. Drygt 300 personer hade sökt sig till museet i ett strålande väder. Författaren Kajsa Ingemarsson höll tal och Jörgen Thoresson, Nils-Göran Holstein, Valter Årlind och Annika Ryderborn underhöll från scenen. Nationaldagsfirandet arrangerades i samarbete med SPF Skutan och Väddöbygden Ideell Förening.

Lördagen den 14 juni genomfördes årets Postrodd över Ålands hav. Starten gick i år i Eckerö och blev en både tung och blöt rodd. Vinden visade sig inte och istället möttes rotarna av regn. Totalsegrare blev den nybyggda finska båten Aspskärs Stina från Ekenäs i södra Finland. Snabbast över havet blev, som vanligt, Gräsöbåten Bullerskärs Malin. Bästa dambåt blev åländska Lasse-Maja med en total niondeplats och bästa mixade rote föreningens egen Inger af Massum med en totalplacering som nummer elva.

Se hela resultatlistan här!
Singö - Skärgårdsslöjds sommarmarknad.

Lördagen den 5 juli hade föreningen ett informations- och försäljningstånd i samband med Singö Skärgårdsslöjds sommarmarknad i Singö Söderby. Ansvarig från förenings sida var Klas Hedhammar.
Norrtälje - Ostindiefararen Götheborg.

Den 15 - 17 juli hade föreningen ett informations- och försäljningsstånd i Norrtälje hamn i samband med ostindienfararen Götheborgs besök i staden. Ett flertal av föreningens funktionärer hjälpte till under de tre dagarna. Förutom ståndet hade vi ställt upp en postroddsbåt. Under tisdagen hade vi också levande musik på plats. Under torsdagen var dessutom en stor del av besättning på besök på museet.
Kaplansbacken - Beckbyxans dag.

Beckbyxans Dag firades traditionsenligt lördagen den 19 juli. Som vanligt blev det en stor folkfest med hantverkare och flera maritima föreningar. Ålandsduon Kim och Marianne underhöll från scenen, Sandkilen Helmi fanns på besök vid föreningens brygga i Storfjärden. Tändkulemotorn kördes och flera allmogebåtar fanns uppställda. Förtjänstdiplom nummer 81 utdelades till Annica Norström.

Liksom de senaste åren var föreningen representerad i Elmsta Park under Elmsta-Natta den 25 juli. Vi hade ett informationsstånd, postroddsbåten "Inger af Massum" och Pythagorasmotorn på plats. Som vanligt var det Klas Hedhammar som höll i trådarna, denna gång med hjälp av flera av föreningens funktionärer.

I samband med Elmsta-Natta erhöll föreningens ordförande Lars Nylén utmärkelsen "Årets Väddöbo". Han fick utmärkelsen för sina insatser inom Roslagens sjöfartshistoria vilket bl.a. innefattar föreningen, museet, Postrodden och Rospiggen.

Tisdagen den 2 september flyttades vedboden till sin nya plats bakom vaktmästarbostaden. Detta för att ge plats åt en framtida verkstadsbyggnad. Efter ett gediget förarbeta av Bertil Aurell kunde flytten genomföras på bara 30 minuter.
Roslagens Sjöfartsmuseum - Mazarettiklubben.

Lördagen den 20 september fick vi besök av Mazeratiklubben. Det är inte varje dag parkering fylls av sådana här bilar!
Norrtälje - Pythagoras.

Lördagen den 27 september firades föreningens 70-årsjubileum av föreningens funktionärer med en guidad tur på Pythagoras Industrimuseum i Norrtälje.
Elmsta - Julmarknad.

Liksom förra året var föreningen representerad i samband med Elmsta-Jula lördagen den 13 december. I år hade man förlagt julmarknaden till Elmsta Park. Susanne Olsson och Josefine Rigelius sålde julklappar från vår museibutik.
Ortalalund.

Måndagen den 29 december var Sture Götesson, Bertil Aurell, Mats Rigelius och Håkan Lundén i Ortalalund och rev tre gamla skorstenar för att återvinna tegel. Teglet skall sedan användas i den nya verkstadslokalen på Kaplansbacken.